Az év utolsó napjaiban, főként a hagyományosan az óév búcsúztatásához kapcsolódó ünnepek alatt a sós snackek, chipsek, krékerek és mixek a kedvelt ropogtatnivalók,
mellettük az olajos magvakból és aszalványokból is a megszokottnál többet vesznek a vásárlók.

Ropogtatnivaló finomságok év végén
A ropogtatnivalók piacát négy fő terméktípusra oszthatjuk: magvakra, burgonyachipsre, puffasztott snackekre és lisztes termékekre. Szilveszter előtt a sós snackek, chipsek, illetve a magvak, szárított gyümölcsök iránti kereslet is megugrik. Chipsből például harmadával többet vesznek a vásárlók a nyári hónapokhoz képest, a krékerek, perecek és pálcikák keverékéből készülő sós mixek forgalma pedig még ennél is jobban, mintegy 50 százalékkal megugrik a téli ünnepek idején.
A snackfogyasztás nagyban függ egy-egy ország mezőgazdasági adottságaitól is. A magyar snackpiac sajátossága, hogy az európai átlagnál jóval kisebb hányadot hasít ki belőle a burgonyachips és jóval nagyobbat a lisztből sütött snack. Az egy főre eső chips-fogyasztásban a 24. helyen állnak a magyar fogyasztók a vizsgált 29 európai ország listáján, a ropi-, perec- és krékerfogyasztásban viszont 7. helyen (Forrás: Intersnack Magyarország Kft.).
A felmérések és a tapasztalat is azt mutatja, hogy a magyar vásárlók a lisztből sütött termékeket, a sóspálcikákat, sóspereceket, krékereket, puffasztott termékeket, sós burgonyaszirmokat, ízesített magvakat és aszalványokat előnyben részesítik a burgonyachipsekkel szemben.
A trendeknek és az EU-s követelményeknek megfelelően a gyártók folyamatosan csökkentik a sós snack termékek só- és telített-zsírsav tartalmát, mesterséges színezőanyagot, mesterséges ízfokozót, tartósítószert pedig egyre kevesebb gyártó használ, az áruházak polcain található több termékcsalád kizárólag természetes összetevőkből készül.
Ezt szem előtt tartva 2019. január 1-től általánosan 20 százalékkal emelkedett a népegészségügyi termékadó (neta) az egészségi kockázatot jelentő ételek és italok esetében, vagyis január 1-től nőtt az üdítőital, a szörp, a taurint tartalmazó és nem tartalmazó energiaital, a cukrozott kakaópor, az előrecsomagolt cukrozott készítmény, az ételízesítő, az ízesített sör, az alkoholos frissítő, a gyümölcsíz és a sós snack adómértéke is.
A neta egyik célja az egészségi kockázatot jelentő termékek körének szűkítése, fogyasztásuk és előállításuk visszaszorítása és az élelmiszerpiac kínálatának kedvező irányba mozdítása. Az egészségi kockázatot jelentő termékek forgalmazásából származó bevétel egy részét egészségügyi, népegészségügyi célokra fordítják – fogalmazott az év elején a PM.

Az egészségtudatos vásárlókra is gondol a SPAR
A SPAR választéka igen széles, melyben szerepel­nek többek között chipsek, extrudáltak, sóspálcikák, krékerek, különböző magvak, bundás magvak, zöldségchipsek. A kategóriában az elmúlt 5 évben erőteljes növekedés tapasztalható.
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője elmondta, hogy a SPAR és INTERSPAR áruházak választéka úgy lett kialakítva, hogy mindenki megtalálhassa az elfogadható ár-érték arányú, illetve minőségű terméket. Az árérzékeny vevők előszeretettel választják a SPAR saját márkás termékekeit, de az is gyakori, hogy egyszerűen a lánc saját márkás termékeinek ízvilágát, össze­tételét kedvelik jobban. A termékpalettán megtalálható sós, pörkölt rágcsálnivalók megfelelnek az egészségtudatos életmódot választók kívánalmainak és ezek a termékek a mai napig nem vesztettek népszerűségükből.
„A tapasztalat és a forgalom is azt mutatja, hogy ebben a szegmensben igen árérzékenyek a vásárlók, például a prémium minőségű aszalványokat, amelyeknek az áruk is magasabb, kevésbé emelik le a polcról. Többek között ezért is érdemes ezt a szegmenst gyakran megjeleníteni szórólapban, hiszen a normál fogyás sokszorosát produkálja egy-egy akciós időszakban a magvak + aszalvány kategória” – fogalmazott Maczelka Márk.
Az egészségtudatos életmódot követő fogyasztóknak is köszönhetően minimális fejlődést produkálnak a magvakat és aszalványokat tartalmazó mixek, azonban a vásárlók előnyben részesítik a sós, pörkölt magvakat a natúr változatokkal szemben. Aszalványoknál vannak olyan termékek, amelyeknek szezonálisan kiugró a forgalma, de van kivétel is, pl. az aszalt vörös áfonya, ami szezonalitástól függetlenül népszerű termék.
Az egészségtudatosabb táplálkozás talán nem is igazán ezekben a kategóriákban lelhető fel, hanem a bio és minden mentes szortiment fejlődési mutatóiban.
„A snack és a magvak innovatív termékkategória. Jellemzően több szállítói megkeresést is kapunk, azonban nagy részük, a már szortimentünkben is fellelhető aszalványok és natúr magkeverékek variánsaihoz hasonlóak” – árulta el a kommunikációs vezető, megemlítve, hogy a SPAR saját márkás termékkategóriájában az utolsó „nagy innovációs” megjelenést a liofilizált, azaz fagyasztva szárított eljárással készült termékek polcokra kerülése jelentette.

A különlegességektől a hagyományosig
Noha minden újat szívesen kipróbálnak, a tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar fogyasztók szívesebben fogyasztják a hagyományos, jól ismert snackeket, krékereket és sós rudakat, azaz ropikat. A TESCO polcsorain a különleges, egyedi ízesítésű sós snackek és magvak mellett jól megférnek a magyaros fűszerezésű termékek.
A gyakori termékfejlesztésekkel jelentkező szegmens fogyása nemcsak a kínálattól és a minőségtől, hanem az ártól is függ: a saját márkás termékek erős konkurenciái a márkatermékeknek. Idén az olajos magvak ára átlagosan 4 százalékkal emelkedett. Mindemellett megfigyelhető, hogy a szezonális ünnepek vagy kiemelkedő sportrendezvények ideje alatt a minőség alapján választanak a vásárlók, és nagyobb kiszerelésben kerülnek a termékek a kosarakba.
A finoman sós és a hagymás-tejfölös burgonyaszirom iránt – legyen szó gyártói vagy kereskedelmi termékről – folyamatos és kiegyensúlyozott a kereslet. Ennek nagy valószínűséggel az is az oka, hogy több generáció életét is végigkísérte: ha más nem, ropi és burgonyaszirom minden háztartásban előfordult egy-két tasakkal, akár nassolás, akár vendégvárás céljából.
Az áruházlánc egyik sikertermékévé vált a TESCO olaszos fűszerezésű sóspálcika, amelynek íze és illata egyaránt egy jó pizzáéval vetekszik. A fűszerekben gazdag különlegesség speciálisan az olasz konyha ízeit idézi elő. A kellemesen ropogós, klasszikus ízvilágú sós perec, tönkölybúzás sóspálcika iránt ugyancsak folyamatos a vásárlói igény.
Az egészségtudatos fogyasztók szívesen vásárolják a tápanyag-összetétel szempontjából kiváló növényi fehérjeforrású, telítettlen zsírsavakban és összetett szénhidrátokban gazdag olajos magvak és aszalványok keverékét tartalmazó diákcsemegéket. A TESCO polcain a saját márkás kínálat mellett egzotikus ízvilágú márkás termékek is megtalálhatók.

Innovációkkal találkoznak a snackvásárlók
Az ALDI tapasztalatai szerint egyre többen figyelnek arra, hogy egészségesen táplálkozzanak és egyre köztudottabb, hogy a kiegyensúlyozott étkezéshez a magvak és aszalványok fogyasztása is hozzátartozik, ezért ennek a termékszegmensnek folyamatosan nő a kereslete, lendületesen bővülő piacról beszélhetünk.
„Kínálatunkban számos innovációval találkozhatnak a vásárlók, megjelentek például a különböző ízesítésű magvak, mint például a pörkölt csicseriborsó chilis, barbecue ízesítéssel, miközben a biotermékek is egyre elterjedtebbek, amelyekből egyre nagyobb választékot találnak a vásárlók áruházainkban” – ismertette az ALDI.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlóknak egyre inkább fontos a minőség, illetve az egészség, ezért folyamatosan nő a natúr magvak iránti kereslet.
„Vásárlóink számára sok esetben lényeges, hogy magyar forrásból származzon a termék, azonban ebben a szegmensben sokszor főleg külföldi kínálat áll rendelkezésre, mivel bizonyos termékek az éghajlati adottságokból kifolyólag hazánkban nem termeszthetők” – fogalmazott az ALDI. Mint közölték, ezek a natúr termékek alapvetően magasabb árkategóriába tartoznak, de a fogyasztók a jó minőséget itt is hajlandók kifizetni. Ezzel párhuzamosan az árérzékenység is megfigyelhető, hiszen akciók idején lényegesen nő a magvak eladása is.
A snackeket minden korosztály kedveli, a legtöbb fogyasztó inkább a fiatalabb generációból kerül ki. Az ALDI áruházakban a chips, a kréker, a sóspálcika és a perec a legnépszerűbb a sós snack kategórián belül.
A szezonalitás itt is megfigyelhető: a karácsonyi, szilveszteri időszakban természetesen több fogy belőlük. A fogyasztók alapvetően a minőség és íz alapján döntenek.
Mint megtudtuk, az ALDI-nál főként a klasszikus sós, paprikás, valamint a hagymás tejfölös és sajtos változatokat keresik a vásárlók. Az áruházlánc lapunknak elárulta, hogy a közel­jövőben szeretnék új ízekkel bővíteni a kínálatot.


Igény van a prémium snacktermékekre
A burgonyachipsek piacán a Lay’s márkával, az extrudált chipsek piacán pedig a Cheetos márkával hazánkban jelen lévő Szentkirályi Magyarország snack kategóriájának marketing menedzsere, Buzder-Lantos Nikoletta a Nielsen idei 24 hónapos trend felmérésére hivatkozva lapunknak elmondta, hogy a snackpiacra jellemző a szezonalitás, elsősorban a decemberi időszak emelkedik ki eladási értékben, hiszen az ünnepek alatt a vendégvárás és a szilveszteri buli elengedhetetlen kelléke a snack.
„Ebben az időszakban elsősorban a prémium és magasabb árkategóriájú snackek iránt nő meg a kereslet, míg az alacsonyabb árfekvésű kategóriák (pl. extrudált snackek) esetében akár visszaesés is tapasztalható: ebben az időszakban az emberek megengedik maguknak, hogy többet költsenek.
Főként a burgonyachips, a mogyorók/magvak és a hagyományos snackek (pl. krékerek, ropik) értékesítése emelkedik meg az év utolsó heteiben. Emellett a nyári hónapokban is megnő a kereslet a kategória iránt, amelyet a kerti partik és a fesztiválok szezonjával indokolhatunk” – említette Buzder-Lantos Nikoletta.
A marketing menedzser szerint a fogyasztók több mint háromnegyede már a vásárlást megelőzően dönt a márkáról és az ízesítésről. Mint mondta, a fogyasztói döntéseket elsősorban a márka, az ízesítés, a kiszerelés, illetve az ár határozza meg. Összességében a vásárlás során az árnál fontosabb a márka, az ízesítés és a kiszerelés megválasztása.
A sóssnack-piac innovatív, a Cheetos márkán belül idén két új prémium termékvonalat is bevezetett a forgalmazó. Mint megtudtuk, a Crunchos különlegessége, hogy sajátos gyártási technológiájának köszönhetően minden forma eltérő alakú, emellett extra ropogós is.
„A »Mit látsz a Cheetosodban?« kampányunkban arra buzdítottuk a gyerekes családokat, hogy keresgéljenek közösen a chipses zacskókban, használják a kreativitásukat és mutassák meg, ők mit látnak bele az egyes formákba. Másik újdonságunk a Cheetos Mix-Ups, amely egy zacskóban különböző ízű és formájú falatokat tartalmaz. Amellett, hogy nem kell egy ízre korlátozni a választást, a Mix-ups különböző formáival is arra ösztönözzük a családokat, hogy nassolás közben játsszanak és alkossanak közösen a különböző formákból” – ismertette Buzder-Lantos Nikoletta.
„A Lay’s-szel igyekszünk kapcsolódni a legfőbb snackelési alkalmakhoz, mint a filmnézés, focimeccsek alatti szurkolás vagy baráti összejövetelek – fűzte hozzá. 360°-os kampányokkal szólítjuk meg a fogyasztókat, egyszerre kommunikálunk TV-ben, digitális és social media felületeken és eladáshelyen is. Az online jelenlét egyre fontosabb, hiszen a fiatal célcsoport egyre kevésbé érhető el TV-hirdetéseken keresztül.”
Annak érdekében, hogy kampányok lokálisan is relevánsak legyenek, a cég rendszeresen dolgozik együtt magyar hírességekkel és influencerekkel. Az idén bevezetett Cheetos Crunchost is széleskörű marketingkampány övezte; a klasszikus TV és digitális kampány, valamit nyereményjáték mellett állatkerti kitelepüléssel, sajtóeseménnyel és magyar művészek részvételével készült videósorozattal is támogatták.

Egészséges snack húsimádóknak is
Annak ellenére, hogy itthon is egyre több fogyasztó dönt az egészséges, adalékanyag-mentes, tápanyagokban gazdag élelmiszerek mellett, a magyarok – Nyugat-Európához képest – viszonylag kevés „mentes” snacket vásárolnak. Az innovációkra, új színfoltokra viszont hazánkban is létezik nyitott vásárlói réteg: elsősorban a fiatalabb generáció próbálja ki szívesebben a tradicionális chips, sajtos tallér és olajosmag-keverékek helyett.
„A növekedő tendenciát mutató ételintoleranciák következtében is jelentős érdeklődést tapasztalunk, hiszen termékeink mind glutén- és laktózmentesek, így a HUSOM – a magas fehérjetartalmat preferáló sportolókon túl – az ezekre érzékenyek számára is kitűnő alternatívát kínál. Éppen ezért gondoljuk úgy, hogy a beef jerky, vagyis a szárított marhahús snack izgalmas és népszerű szereplője lehet a snack választéknak” – fogalmazott Joó Zsófia, a HUSOM brand managere.
A beef jerky kifejezetten a markáns, jellegzetes ízek porondja. Szinte minden – itthon is elérhető – márkának van chilis változata, ami a csípőspaprikán felnőtt magyar fogyasztók körében különösen népszerű. A hazai kínálatban a csípős ízvilágon túl találni törtborsos, mézes-gyömbéres, teriyakis, füstölt, fokhagymás, illetve klasszikus változatokat. A brand manager megemlítette: mivel új ízek viszonylag ritkán jelennek meg a hazai piacon, nagy elvárásokkal tekintenek a HUSOM novemberben debütáló, limitált szériás, szójaszószos-gyümölcsös terméke felé.
„Újdonságunk, a HUSOM Samurai egy különleges színfolt lesz a márka szortimentjében, de a hazai választékban is. A jelenleg elérhető ázsiai ízvilágú vetélytársaktól eltérően ebben a snackben a szójaszószos főirányon túl megjelennek az ananász, a citrom és a szilva gyümölcsös ízei, illetve a vörösbor zamata. A 40 grammos kiszerelés csak 106 kalóriát, ám közel 16 gramm fehérjét tartalmaz, így akár diétába, versenyétrendbe is illeszthető” – mondta Joó Zsófia.

 

(TERMÉKMIX – 2019. novemberi szám)