Magyarország bortermelése tavaly az ötéves átlagot tekintve 21 százalékkal emelkedett, ami a borfogyasztás emelkedését is eredményezte. Örvendetes tény, hogy a borkínálat folyamatosan bővül, de az talán még fontosabb, hogy a magyar fogyasztók elsősorban a magyar, minőségi borokat teszik a kosarukba.

A bor készítése és fogyasztása évezredekre nyúlik vissza. Hogy pontosan mióta készít és fogyaszt bort az emberiség, azt nem tudjuk, idejére leginkább a bor elkészítéséhez szükséges edényekkel kapcsolatos leletekből következtettünk. A világ borfogyasztását illetően egy érdekes tendencia mutatkozott az elmúlt évtizedben. A borfogyasztás mindent egybevetve növekszik éves szinten, bár a tíz legnagyobb borfogyasztó államban észrevehetően csökkent az egy főre jutó mennyiség. Ugyanakkor a fogyasztói szokások eltérően alakulnak: a bor a nagy bortermelő országok esetében a hagyományok és a kultúra része, míg az új borfogyasztó országokban inkább a divat és a társadalmi különbségek megnyilvánulása.
Jellemzően, ha lassan is, de folyamatosan csökken a rendszeres borfogyasztók és borvásárlók száma például Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Argentínában. Magyarország jelenleg a közepes bortermelő országok közé sorolható Európában. Az éves termelés nagysága hosszú időn keresztül megközelítette, illetve elérte a 3 millió hektolitert, és bár ezt a mértéket még nem érte el ismét, az ország bortermelése 2018-ban az ötéves átlagot tekintve 21 százalékkal emelkedett, ami a hazai borfogyasztás emelkedését is eredményezte: 3,9 százalékkal 2,4 millió hektoliterre nőtt – derül ki a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ Agrárgazdasági Kutató Intézet (NAIK AKI) jelentéséből.
A magyar borászok kiemelkedő szaktudásukkal és elkötelezettségükkel, valamint az ország kedvező elhelyezkedésének és adottságainak köszönhetően kiváló minőségű borokat készítenek – mondta Nagy István agrárminiszter a 2019. évi Országos Borverseny alkalmából. A hazai borfogyasztást illetően a különböző források egymástól némileg eltérő eredményt mutatnak, de az éves egy főre jutó fogyasztás 20-25 literre tehető, az elmúlt néhány évben némileg emelkedő tendenciával.
A tapasztalat azt mutatja, hogy elmúlt az az időszak, amikor a kereskedelmi láncok beszerzői elsősorban ár-, és csak kisebb mértékben minőségorientáltak voltak. Azonban mára a műanyag palackban vásárolt bor forgalma csökkent a közepes áru, ám minőségi termékek iránti kereslet ellenében.

Egyedi minőségi kínálattal
A Hilltop Borászat saját szőlőből – a Duna-kanyar környékén, a Neszmélyi borvidéken 400 hektáron termeli boraihoz a szőlőt –, készíti borait. Hosszú évek tapasztalata Neszmélyen, hogy kétévente igen kiváló a termés. Dorn Zoltán, a Hilltop kereskedelmi és marketingigazgatója elárulta, hogy 2013, 2015 és 2017 után, már a jelenleg is tartó szüret közben nagyon úgy tűnik, hogy az idei év is beáll a jó évjáratok sorába.
A Hilltop Borászat vezérterméke az Irsai Olivér, de nagyon keresettek a rozéi is, amik merlot és Pinot noir szőlőkből készülnek. Mint megtudtuk, a borászat prémium boraiból a minden évben szakmai díjak özönét besöprő Kamocsay Chardonnay és Kamocsay Ihlet Cuvée a sztár. Kedvenc még a Kamocsay Olaszrizling és a száraz, de nagyon illatos Kamocsay Sárgamuskotály. A Hilltop is igyekszik megfelelni a fogyasztók által követett trendnek; ma divatosak a könnyed, gyümölcsös borok. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak a prémium, egyedi minőségű borok felé.„A magyar borfogyasztás sajnos jelentősen csökkenő tendenciát mutat, megpróbálunk ezzel szembe menni. Nekünk sikerül szerencsére évről évre növekednünk. Ezt a boraink minősége, a termékfejlesztéseink alapozzák meg és természetesen vevőink, viszonteladóink, fogyasztóink elégedettsége” – fogalmazott Dorn Zoltán, a Hilltop kereskedelmi és marketingigazgatója. Mint mondta, a fogyasztók szeretnek kóstolni, új borokat kipróbálni, mindeközben ragaszkodnak a már bevált, mindig biztos választásukhoz, a Hilltop kínálatából például a Hilltop és Kamocsay borokhoz. „A borainkat rendezvényeken rendszeresen kóstoltatjuk, de az áruházakban is akciókkal támogatjuk, hogy sokan élvezhessék a Hilltop és Kamocsay borokat” – fűzte hozzá Dorn Zoltán.
A borválasztás tekintetében megfigyelhető, hogy az akciók és a szezonális ünnepek erősen befolyásolják a ­vásárlókedvet. Mint megtudtuk, a Hilltop friss gyümölcsös boraira jellemző egy tavaszi, nyár elejei nagyobb forgalom, majd a jó választéknak és a jó áraknak köszönhetően az áruházláncok őszi borvására emeli a vásárlási kedvet, de természetesen karácsony előtt is erősödik az eladás.
A fogyasztókra jellemző árérzékenység a borválasztáskor is érezhető. Éles határvonal húzódik 1000 és 2000 forintnál. „600-700 forint/palack alatti áron nem hiszem, hogy igazán jó bort lehet vásárolni” – hangsúlyozta Dorn Zoltán, megjegyezve, hogy 700-900 forint között már vannak jó borok, ha szerencséje van a vásárlónak. A legnagyobb kereslet a jó ár-érték arányú boroknál tapasztalható, ezt az ársávot most 950-1350 forint között látni. 2000 forint felett jelentősen csökken a vásárlási kedv.
„A Kamocsay Prémium borcsaládunkkal olyan értéket kínálunk, mely megfizethető a mindennapokban, de emellett többszörösen díjazott, a szakma által elismert tételekről beszélünk. Ezek a kézzel szüretelt és válogatott, dűlő­szelektált, jó ivású borok közérthető minőséget adnak, ezáltal válnak a fogyasztók kedvencévé” – ismertette a kereskedelmi- és marketingigazgató. Ezeket a borokat rendezvényeken rendszeresen kóstoltatják, de az áruházakban is akciókkal támogatják.
A Hilltop számára évek óta kiemelten fontos partnerek a kiskereskedelmi hálózatok, boltok és szaküzletek. Dorn Zoltán elmondta, hogy a cég nagy termőterületeinek köszönhetően, sok és jó alapanyaggal, kiváló szőlőkkel rendelkezik, a termelt mennyiséget pedig az üzletláncok segítségével hatékonyan lehet eljuttatni a fogyasztókhoz.

A vásárlói igényeknek megfelelő a borkínálat
Hosszú ideje a Budapest Borfesz­ti­vál fő támogatója a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., amely idén is különleges akciókkal és játékokkal készült a rendezvényre. Az áruházlánc támogatásával a rendezvény évek óta változatos, folyamatosan megújuló, de minőségi borkínálatot biztosít, melyben széles igényeket kielégítve, jól megférnek egymás mellett a hagyományos fesztiválkonyha, a modern street food és a gourmet különlegességek is.
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elárulta lapunknak, hogy a SPAR és INTERSPAR áruházak borkínálatát tekintve, a trendeknek megfelelően, nagyon népszerűek a könnyű, illatos borok, idén például kifejezetten nagy kedveltségnek örvend az Irsai Olivér. Mint megtudtuk, ez a bor olyannyira népszerű a vásárlók körében, hogy a SPAR válogatás idén egy Irsai Olivér borral bővült.
„A választékunkból a trendnek megfelelő borokat keresik. Míg a szupermarketekben vásárlók számára az ár továbbra is fontos, az INTERSPAR-okban a drágább prémium borok iránt is növekvőben a kereslet” – árulta el Maczelka Márk, hozzáfűzve, hogy a választék 95%-a hazai bor, ami azt is mutatja, hogy a vásárlók tudják, hogy a SPAR áruházakban elsősorban magyar borok kaphatók.
A nemzetközi és a hazai borversenyeken elért eredmények befolyásolják a SPAR borválasztékának kialakítását. „Figyelemmel kísérjük a borversenyek eredményeit, hogy vásárlóink is minél több díjnyertes tételt találhassanak meg a SPAR választékában” – jegyezte meg a kommunikációs vezető. Maczelka Márk megemlítette, hogy noha a minőségi, drágább borok iránti kereslet megnőtt, a vásárlók szeretik és keresik az akciós ajánlatokat, amikor árkedvezménnyel vehetik meg kedvelt boraikat. Az árérzékeny szegmensben viszont továbbra is az ár a döntő tényező.

Keresettek a hazai gyártók borai
A Coop üzletlánc számára a magyar termékek előnyben részesítése jóval több, mint pusztán érzelmi kérdés. A jó minőségű magyar élelmiszerek minden tekintetben felveszik a versenyt az importáruval, sőt, élelmiszerbiztonsági szempontból megbízhatóbbak is azoknál, ezen felül pedig magyar munkahelyeket segítenek fenntartani. A hazai borászatok sikereinek és a bor­fogyasztók tudatosságában bekövetkezett pozitív trendnek köszönhetően, mint a legtöbb láncnál, így a Coop-nál is egyre nagyobb forgalmat képviselnek a magyar pincészetek minőségi borai.
A Coop üzletek kínálatában szinte az összes jól ismert hazai gyártó termékei, valamint beszállítói együttműködések alapján Coop saját márkás borok is megtalálhatóak. A kereskedelmi márkák mellett utóbbiak is nagyon kedveltek és a borpiaci trenddel összhangban bővülő forgalmat képviselnek. A Coop választékának meghatározó pillérét jelentik a régiós együttműködések, hiszen az üzletlánchoz tartozó mintegy 2400 üzlet az ország különböző régióiban működik. Éppen ezért a hálózat kiemelt figyelmet fordít a helyi ízlésvilág kielégítését szolgáló kínálat kialakítására. A borok esetében ez kifejezetten igaz, vagyis a Coop üzletekben jellemzően a működési terület borvidékeinek sajátosságaihoz igazodó választék található.

A minőségi borfogyasztást népszerűsíti az ALDI
Az ALDI következetesen hajtja végre borstratégiáját azzal a céllal, hogy a vásárlók az áruházlánc borkínálatát is a folyamatosan magas minőséggel azonosítsák: bármelyik palackra is esik a választásuk, minőséget kapnak, és a pénztárcájukat sem terheli meg majd döntésük. Mind az akciós, időszakosan kapható tételek, mind az állandó kínálat részét képező, kizárólagosan az ALDI-nál kapható borok terén az áruházlánc fontosnak tartja, hogy a vásárlók minél több magyar borászatot ismerjenek meg, és biztosak lehessenek abban, hogy bármely palackot is választják, kiváló borélményben lesz részük.
Kínálatának kialakítása során a vállalat beszerzői természetesen figyelembe veszik a hazai és nemzetközi borversenyek eredményeit is. „A vásárlók visszajelzése egyértelműen pozitív az ALDI borkoncepciójáról, a tapasztalatok szerint a magyar vásárlók értékelik azt, hogy különböző magyar régiók borászataitól érkező tételek közül válogathatnak” – közölte az ALDI.
Mint megtudtuk, a kereslet nagyobb részét ugyan az 1000 forint alatti tételek adják, de a borok területén is megfigyelhető, hogy a vásárlók tudatosabban és gyakrabban keresik a prémium termékeket, egyre nagyobb szerepet és hangsúlyt kap a minőségi borfogyasztás. Az ALDI ezt azzal is elősegíti, hogy a saját márkás termékekre jellemző árszínvonalon kínál márkatermékeket, például a Kristinus, az IKON, a Mészáros, vagy a Tornai borház tételeit.
Az ismert márkák esetében nagyon erős a márkahűség, a fogyasztók előszeretettel vásárolják azokat a tételeket, amely kedvenc hazai borászatuktól érkezik az ALDI Vinotéka polcaira. Az áruházlánc további prémium borok belistázásával, az őszi időszakban megjelenő borkatalógusával, illetve a honlapján folyamatosan elérhető információkkal, fröccs kisokossal, a termőterületek és pincészetek bemutatásával, továbbá közösségi média aktivitásokkal támogatja a vásárlókat a minőségi borfogyasztás további kialakításában.

Növekszik a felsőkategória iránti kereslet
2019 őszén is külön borkata­lógusból válogathatnak az ­Auchan vásárlói. 50 díjnyertes különlegesség és 70 toplistás magyar bor is szerepel az Auchan Magyarország idei kínálatában.
Az Auchan tapasztalatai szerint a mennyiséggel szemben ma már inkább a minőség dominál a hazai borvásárlási szokások területén. A jó ár-érték arány felértékelődésével együtt a megvásárolt borok átlagára is stabilan fejlődik és az ún. alsópolcos, vagyis olcsóbb termékek eladása folyamatosan csökken. Itthon a magyar borok a legnépszerűbbek, közülük a hagyományosan erős villányi, szekszárdi, egri és tokaji mellett a balatoni, valamint a mátrai nedűk is egyre keresettebbek. A hazai pincészetek termékei az áruházlánc bor eladásainak mintegy 95 százalékát teszik ki. Az Auchannál éves szinten összesen 7,5 millió palack bor és pezsgő fogy.
Mint megtudtuk, a minden évben megújuló és bővülő nemzetközi választék mellett több mint 1200 féle magyar bort és pezsgőt, köztük több mint 500 akciós tételt kínál az Auchan. Mindemellett a versenyekre – beleértve az Országos Borversenyre –, illetve azok díjnyertes, jó ár-érték arányú tételeire ugyancsak kiemelt figyelmet fordítottak a szezonális választék összeállításakor.
Az áruházlánc legfrissebb adatai szerint a közép- és felsőkategóriás borok felé nyitnak a vásárlók, az utóbbiak iránti kereslet ráadásul átlag feletti.
A rozé és a pezsgő mellett évről évre erősödik az illatos fehérek forgalma is, a vörösek esetében pedig mindössze a nyári időszakban csökken némiképp a kereslet. Jól megy a minőségi fröccsalapanyag is: az Irsai Olivért és az Olaszrizlinget például nagy, 3-5 literes kiszerelésben is szívesen viszik a vásárlók.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. októberi szám)