A Kantar Worldpanel aktuális vizsgálatai szerint a globális kereskedelmi forgalom 4,6%-át az e-kereskedelem biztosítja, a növekedés tempója pedig egyre nő. Az elmúlt évben az online kereskedelem bevételei 30%-kal emelkedtek – kétszer olyan mértékben, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben az FMCG termékek forgalma csupán 1,3%-kal emelkedett.

Saját modell vagy integrálás 

A kereskedelmi vállalatok intenzíven foglalkoznak az e-kereskedelemmel, szerepét már nem hagyhatják figyelmen kívül. Ma legtöbbször az a kérdés, hogy az e-kereskedelemnek saját üzleti modellnek kellene-e lennie, vagy pedig olyan integrálandó elem, amely az egész kereskedelmet forradalmasítja.
Manapság egyre több üzletág esik áldozatul az e-kereskedelem kannibalizációjának. Azonban az online kereskedelem egyre kevésbé szorul rá arra, hogy eltulajdonítsa a helyhez kötött kereskedelem bevételeit. A két út összekapcsolódik és egymásból profitál.

tabla1

 

Az online és offline modell kiegészíti egymást

Összehasonlítva a különböző modelleket, azt látjuk, hogy az online és az offline modell tökéletesen összeillenek, és kiegészítik egymást. A leglátványosabb példák az Amazon és a Whole Foods, a Walmart és a Google, valamint az Alibaba és az Auchan üzletei voltak. Mindkét oldal legjobbjai működnek együtt, ahelyett, hogy szembeszállnának egymással. Azonban kontinensről kontinensre és országról országra nagy különbségeket láthatunk a modelleket, és elsősorban a növekedést illetően.
A Virtual Reality (VR), az Augmented Reality (AR), vagy az Artificial Intelligence (AI) hatásai még csak részben érezhetőek. Ehhez hozzájön a mobil eszközök rohamos fejlődése és egyre gyakoribb használata, és a közösségi hálózatok jelentősége.
Ezek az elemek az értékteremtő hálózat eddig ismeretlen felgyorsulásához járulnak hozzá, a fejlődés azonban nem olyan mértékű, ahogyan azt 10 évvel ezelőtt elképzeltük: sokkal gyorsabb, okosabb, népszerűbb, de nem kevésbé izgalmas.

Eltérő tempójú a növekedés

Az e-kereskedelem globális világtérképe megmutatja számunkra a jelentős fejlődési különbségeket és -tempót. Ha a vizsgálatot az FMCG termékek forgalmára korlátozzuk, akkor azt az eredményt kapjuk, hogy 1 USA dollárból 5 Cent az e-kereskedelemből folyik be.
Ez a trend Európában és Észak-Amerikában erősebb, mint más országokban. Az FMCG gyártói számára ez a trend kiemelkedő jelentőséggel bír, hiszen növekedésük 36%-a az e-kereskedelemből származik.

tabla2

 

(forrás: LP International)