Az Essity egy higiéniai és egészségügyi cikkeket gyártó nemzetközi vállalat, melyet Svédországban alapítottak SCA néven 1929-ben. Magyarországon 1985-ben Sancella néven, az egyik első „nyugati” cégként a Libero pelenkák és Libresse női higiéniai termékek forgalmazásával indult el az értékesítés.


Az Essity célja, hogy termékeinkkel és szolgáltatásainkkal fokozzuk a  jólétet. Termékeinket mintegy 150  országban árusítjuk olyan nemzetközi márkanevek alatt, mint TENA és  Tork, valamint egyéb erős márkák, például JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda és Zewa.
Az Essity mintegy 46 000 alkalmazottat foglalkoztat világszerte. A nettó árbevétel 2020-ben mintegy 122  mrd SEK (11,6  mrd EUR) volt. A  vállalat székhelye a  svédországi Stockholm, az Essity részvényeit pedig a Nasdaq Stockholm jegyzi. Az Essity a  jólétért, valamint az egészséges, környezettudatos és újrafelhasználó társadalomért küzd.
Az Essity Magyarországon 112 főt foglalkoztat és 41,6 mrd Ft árbevételt ér el (2019-es adat).

 

Kereskedelmi és marketing fókusz


Az Essity prémium minőségű higiéniai és egészségügyi termékeket gyárt. Cégünk három külön divízióban működik.
A Consumer Goods divízióban a kiskereskedelemben forgalmazott márkákat, termékeket értékesítjük; a háztartási papíráruknál a Zewát, a női higiéniai termékeknél a Libresse-t, a gyermekpelenkáknál pedig a Liberót.
A Health and Medical Solutions üzletágunk főleg a gyógyászati segédeszköz kategóriába tartozó Tena termékeivel az inkontinencia kezelésben nyújt megoldást, de ezen termékek egy része a kiskereskedelemben is elérhető.
A harmadik divíziónk pedig a Tork márkanévvel fémjelzett Professional Hygiene, amely a B2B üzletág, és a Horeca szektor számára kínál higiéniai rendszereket, töltőanyagokat és adagolókat.


Az általunk képviselt kategóriákban a márkáink piacvezetők vagy erős piaci második pozíciót töltenek be. Globális márkáink, a Tena és a Tork, piacvezetők a maguk területén. A Zewa a háztartási papíráruk márkázott termékforgalmának közel felét adja és ezzel abszolút piacvezető itthon. A Nielsen felmérése szerint ez a legismertebb vegyi márka ma Magyarországon. A Libero és Libresse márkák is a második legnagyobb forgalmat hozzák a saját kategóriájukban.
Cégünknél a termékinnováció egyik legfontosabb motorja a fenntarthatóság, és ennek tudatában három fontos alappillér mentén halad. Egyrészt higiéniai termékek gyártójaként fontos számunkra az egészség, a fogyasztóink komfortérzete, az ún. jóllét. Ugyanakkor fontos az is, hogy a termékeink gyártása és használata során a környezettudatosabb fogyasztást (kevesebből többet) és az újrahasznosítást is ösztönözzük.
A tavalyi innovációink 69%-a köthető valamilyen társadalmi vagy környezetvédelmi fejlesztéshez, amelyekkel extra értéket teremhettünk a fogyasztóink számára.
Ezen elvek mentén folytatjuk 2021-ben is az újdonságok bevezetését. Idén év elején kerül a polcokra a Zewa legújabb termékcsaládja, a Zewa Natural Soft toalettpapír és a dobozos, illetve a kis csomagos kiszerelésű papír zsebkendő. A termék egyszerre jó a bőrnek (jóllét, egészség) és a természetnek. A papír nem tartalmaz semmilyen színezéket, parfümöt és allergizáló anyagot, vagyis az érzékeny bőrűek számára is ideális megoldás lehet. Biológiailag 100%-ban lebomló, természetes összetevőkből álló cellulózból készül, melyet nem fehérítünk külön. A csomagolóanyag újrahasznosítható és minimum 30%-ban újrafelhasznált (PCR) műanyagból készült, ezzel is csökkentve az ökológiai lábnyomunkat.


Társadalmi felelősségvállalás


terén a Libresse márkával a 2020-ban elindított #amibennedvan kampányhoz csatlakozva idén együtt­működést tervezünk a Női Egészségért Alapítvánnyal, támogatva, hogy a magyar nők könnyebben felismerjék az endometriózis jeleit, ezzel is segítve a fájdalmas menstruációhoz kötődő tabuk ledöntését.
A Zewa termékeknél pedig a #gondoskodniegyüttjó kampányt szeretnénk folytatni, amelyben azt hangsúlyozzuk, hogy a háztartásokon belül is milyen fontos a munkamegosztás.

 

Fenntarthatóság


Az Essity életében a svéd gyökereknek köszönhetően, több, mint 35 éve fontos szerepet játszik a fenntarthatóság. Minden tevékenységünk a Life Cycle Management, (Élet Ciklus Menedzsment) alapján kerül kialakításra, vagyis folyamatosan vizsgáljuk mind a környezeti, mind a szociális hatásokat minden egyes lépésünknél, legyen az az alapanyag-beszerzés, termelés, termékfejlesztés, szállítás vagy akár a használat utáni kezelés, újrahasznosítás.
Csatlakoztunk az ENSZ által meghatározott 17 fenntarthatósági célhoz is, amelyekből a vállalatunk portfóliója és filozófiája alapján hatot választottunk ki, ezek a jó egészség és a jóllét, a nemek közötti egyenlőség szemléletének a támogatása, a tiszta víz óvása és higiénia biztosítása, a felelős felhasználás és termelés, az éghajlatváltozás-elleni fellépés és az ökoszisztémák védelme.
Papíralapú higiéniai termékek gyártóiként nagyon fontos az alapanyag beszerzésénél, hogy az általunk használt friss cellulóz mindenféleképpen ellenőrzött forrásból, fenntarthatóan kezelt erdőkből származzon. Európában 100%-ban csak FSC vagy PEFC tanúsítvánnyal rendelkező friss cellulózból gyártjuk a termékeinket, de ezzel egyidőben nagyon sok újrahasznosított papír alapanyagot is használunk. A Zewa márka legkeresettebb termékcsaládja, a Zewa Deluxe toalettpapír például újrahasznosított papírból készül prémium minőségben.


Egy másik nagyon fontos fókuszunk a csomagolóanyagok. Termékeink természetéből adódóan azt valljuk, hogy a műanyag csomagolás az, ami legjobban, és ha jól csináljuk, a legfenntarthatóbban tudja a minőségüket megóvni a szállítás, raktározás és értékesítés folyamata során. Az Essity a CE100 (Circular Economy 100) tagja, és csatlakozott az Ellen MacArthur Alapítványhoz is, amelynek segítségével keressük a minél jobb megoldásokat egy kevesebb műanyagot felhasználó társadalom érdekében.
Az Essity vállalása az, hogy 2025-ig minden csomagolóanyagunk 100%-ban újrahasznosítható legyen, és legalább 85%-ban megújuló forrásból vagy újrahasznosított műanyagból készüljön. Ebből az újrahasznosított műanyag aránya pedig minimum 25% legyen.
Ezen törekvések eredményeként a tavalyi év folyamán mind a Libero, mind a Libresse termékek műanyag csomagolását megújítottuk, és most már 50%-ban megújuló forrásból, cukornádból származik. A Zewa új Natural Soft termékcsalád csomagolása pedig minimum 30%-ban újrafelhasznált (PCR) műanyagból készül. Természetesen mindegyikük 100%-ban újrahasznosítható is.


Vannak vállalásaink víz- és energiafelhasználás területén is, ezzel is csökkentve a CO2 kibocsátást (energia: -25%, szállítás és hulladék: -18%, víz: -10% felhasználás 2030-ig), az ökológiai lábnyomunkat. A pelenka és női higiéniai termékeket gyártó gyárainkban például már zöld, megújuló forrásból származó energiát használunk.
Erőfeszítéseinket külső szervezetek is felismerték. 2020-ban az Essity megkapta a Dow Jones fenntarthatósági elismerését, Európában a háztartási cikkek kategóriájában elsők lettünk. Idén év elején pedig bekerültünk a Corporate Knights piackutató cég által felállított Global 100 listájára, ami a fenntarthatósági témában a világ legjobb cégeinek (top 1%) gyűjteménye.
A fenntarthatóságért tett újításainkat a csomagolóanyagainkon, illetve a bolti anyagokon (display, leaflet, wobbler) vagy digitális felületeken kommunikáljuk, mert hisszük, hogy ez az egyik leghatásosabb formája a figyelemfelkeltésnek és az edukációnak. Ezenkívül a márkák honlapjain lehet találkozni bővebb információkkal arról, hogy mit is teszünk a környezetért vagy a társadalomért.
Tudjuk, hogy itt nem szabad megállni, ennél erőteljesebb lépések is kellenének, és ehhez az együttműködéshez folyamatosan keressük a partnereket is, mert közösen gyorsabban és nagyobb eredményeket tudunk elérni.

(Termékmix magazin - Márka Mögött kiadvány, 2021. március)

BELELAPOZOK: