A pezsgő egy igazi ünnepi ital. Baráti események, családi összejövetelek és üzleti sikerek méltó kísérője. A 2020-as év azonban nem adott sok okot az ünneplésre. A világjárvány miatt a társasági érintkezések ritkultak a vendéglátó szektor kieséséről nem is beszélve, a világ pezsgőpiaca pedig igencsak megérezte ennek a hatását. Olyannyira, hogy úgy tartják, ezelőtt csak a gazdasági világválság, előtte pedig az öbölháború fogta vissza ennyire a pezsgő forgalmát.

A pezsgőhöz szükséges szőlő termesztésének éghajlati feltételei vannak, így világ több mint kétszáz országa közül, mintegy 70 alkalmas rá. A klíma mellett a tradíció okán is az öreg kontinensen termesztik a legtöbb szőlőt (körülbelül 38%-ot), Ázsia adja a világtermelés harmadát, míg az Amerikai kontinensről származik a 20%-a. Az 1960-as évek elejétől Franciaország lett a világ legnagyobb pezsgőpiaca. Csak a franciaországi eredet védett, Champagne régió borvidékről származó szőlőből készülő habzó italt hívhatják champagne-nak, ami három fajta szőlőből (chardonnay, pinot meunier és pinot noir) vagy ezek háziasításából készülhet. Ez a francia régió volt az első borvidék, ami fenntarthatósági kezdemények sorozatát dolgozta ki, majd hajtotta végre. A régió 2003 óta dolgozik azon, hogy 20%-kal csökkentse az pezsgő üvegenkénti ökológiai lábnyomát, célja, hogy 2050-re 75 százalék legyen a csökkentés mértéke.

A 19. századi pezsgő még jóval édesebb volt. A változást Perrier-Jouet kezdte, aki 1846-ban úgy döntött, nem édesíti meg a brit piacra szánt évjáratát, majd három évtizeddel később ugyancsak a szigetországiak számára készült el a Brut Champagne és jelenleg is érzékelhető a piacon a szárazodás.

Körülbelül egy évtizede a francia pezsgőfogyasztás folyamatos csökkenő tendenciát mutat, míg az export, különösen az Európán kívüli piacokra, növekszik. A francia pezsgőt a világ 190 országába exportálják. 2019-ban 297,6 millió palack champagne-t gyártottak, melynek 52%-át exportálták. Ez a mennyiség a pezsgő világfogyasztásának 10 százaléka. 2018-ban, ötven év óta először a francia pezsgő exportja megelőzte a belföldi fogyasztást. Az elemzők szerint, ha ez a tendencia folytatódik, akkor egy-két évtized múlva a champagne egyharmadát Franciaországban, egyharmadát az európai piacokon és a harmadik harmadát a világ többi részén fogják meginni. A francia pezsgő export-ára az Eurostat adataiból számolva közel négyszerese az olasz és kicsit több mint ötszöröse a spanyol pezsgő árának.

A 2018-as statisztikák Franciaország exportpiacait illetően azt mutatják, hogy a legtöbb pezsgőt, közel 27 millió palackot az Egyesült Királyságba exportálták, míg a második legnagyobb felvevőpiac 25,5 millió palackkal az Egyesült Államok, amit Japán követ több mint 14 millió palackkal. Az Egyesült Királyság nemcsak a francia pezsgőt fogyasztja szívesen. Míg a szigetlakók 2007-ben még évi 0,75 millió hektoliter pezsgőt ittak meg, addig ez a szám 2017-ben már 1,25 millió hektoliterre nőtt, 2018-ban pedig 164 millió palack pezsgőt értékesítettek az Egyesült Királyságban.

No és akkor jött a Covid-19 és az ebből fakadó globális recesszió! Franciaországban a champagne belföldi értékesítése jelentősen csökkent és a legtöbb nagy piacra irányuló export is visszaesett. 2020 júliusáig 25%-kal csökkent az export az előző év azonos időszakához képest. Becslések szerint a régió termelői 1,7 milliárd euró árbevételtől esnek el idén, mivel a forgalom a harmadával esett vissza és hozzávetőlegesen 100 millió palack pezsgő eladatlanul marad.

A pandémia és a kereslet visszaesése miatt a termelők úgy döntöttek, hogy  csökkentik a termelést. S hogy mi lett a sok szőlővel? Többen lepárlóknak adták el kedvezményes áron, hogy kézfertőtlenítő szerhez szánt alkoholt készítsenek belőle, mint például Elzászban, hiszen a pandémia időszakában arra van nagy kereslet.

Bizonytalanság és a remény is érezhető most a francia pezsgőpiacon, mert járványhelyzet ide vagy oda, az ünnepi időszak hagyományosan a champagne legnagyobb értékesítési időszaka. Minden az év végén múlik. De akárhogy is alakul, a járványhelyzet miatti kiesés és veszteség bepótolhatatlan.

Egyértelmű, hogy a pandémia azokat a pezsgő termelőket sújtja a legjobban, akik az éttermek és egyéb vendéglátó egységek beszállítói, míg a kereskedelemben értékesítőknek továbbra is mehet a bolt, igaz az elmaradt ünnepségek és csoportos ünnepi rendezvények hiánya – ahol rendszerint folyik a pezsgő – ott is érezteti a hatását. Ha viszont nem a luxuspezsgők francia piacán nézünk körül, más statisztikákat találunk. Az Amerikai Egyesült Államokban a járványhelyzet alatt jelentősen megugrott az alkohol-értékesítés, a bor és szeszes italok fogyasztása 26,4% százalékos növekedést mutat a tavalyi évhez képest. Az okot talán felesleges keresni, de biztos hozzájárult az is, hogy az amerikai kormány nem korlátozta a vásárolható alkohol mennyiségét. Az Egyesült Királyságban is nőtt az alkoholfogyasztás a vírushelyzet alatt, a piackutatók itt 17%-os növekedéssel számoltak.