Megjelent Dörnyei Krisztina Rita Csomagolásmenedzsment című könyve, egy hiánypótló mű a csomagolásokról, és arról (is), vajon tényleg jobb ízű-e az üveges sör a dobozosnál és mitől vásárolnak több tejet a középkorú férfiak.

„A könyv minden csomagolásban érintett vállalati szakember kötelező olvasmánya kell legyen, helye nem a könyvespolcon, hanem a gondolkodó fejek és a dolgos kezek közelében van." — Nagy Miklós, Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség, főtitkár
"A kéziraton érződik, hogy a szerző évek óta elmélyülten foglalkozik a témával és a legapróbb részletekig ismeri a csomagolásmenedzsment akadémiai és vállalati gyakorlatban felmerülő kérdéseit." — Agárdi Irma, Budapesti Corvinus Egyetem, docens

Ha egy kozmetikum extra puha csomagolását kap, a használók tudat alatt megerősítést kapnak, hogy a termék is gyengéd lesz majd a bőrükkel. Egy innovatív, műanyag-mentes környezetbarát chips csomagolást 4 évig fejlesztettek, de a fogyasztók kiutáltak a piacról, mert túl hangosnak tartották - bebizonyítva ezzel a szakmának, hogy a vásárlók számára a kényelem sajnos még mindig sokkal fontosabb a környezetvédelemnél. Az is tény, hogy ha megkérdezik a sör szerelmeseit, az üveges söröket jobb ízűnek gondolják, mint a dobozost, pedig a vakteszteken soha nem fedeznek fel különbséget. A testtudatos vásárlók a multipackot jellemzően azért választják a nagy kiszerelés ellenében, hogy kontrollálják a csokoládéevésüket, de végül mindig többet fogyasztanak belőle - pont a csomagolás miatt. De az sem véletlen, hogy kép van szinte minden csomagoláson: azok könnyebben, gyorsabban, messzebbről és egyszerűbben feldolgozható tartalmat jelentenek, mint a szöveg, így másodpercekkel lerövidítik és egyszerűsítik a választást a polc előtt. Sőt, ha a kép a csomagolás jobb oldalán szerepel, a terméket a fogyasztók többnek gondolják és magasabb árat hajlandók fizetni érte. 

És ez csak pár példa abból a többszázból, mely a Csomagolásmenedzsment c. könyvben bemutatja, milyen fontos szerepe és hatása van a csomagolásoknak a vásárlókra, valamint azt miért és hogyan kell a vállalatnak egyre tudatosabban kialakítani és az eladóhelyen kihelyezni, ha versenyképes akar maradni a piacon.
A szakmai ismeretanyag mellett hazai vonatkozású, valós vállalati esetek is szerepelnek a fejezetek végén. Többek között a Coca-Cola, Sió, Riska, Soproni, Bacardi, Ilcsi és Auchan saját márkás termékcsomagolásainak kulisszatitkaiba kaphatunk betekintést. Megtudhatjuk, hogyan kell a Star Wars szereplőket a tejesdobozokon úgy szerepeltetni, hogy a középkorú férfiak is több tejet vegyenek; hogyan segíti a csomagoláson a piros-fehér-zöld szín az eladásokat; hogyan aktivizálhatnak a csomagolások majdnem minden fogyasztót mindössze azáltal, hogy meglátják a saját nevüket a csomagoláson; miként lehet a karácsonyi időszakban sokkal több röviditalt eladni egy termékkel összecsomagolt ajándék pohárral; hány dobozt kell összecsomagolni ahhoz, hogy a fogyasztók több sört vegyenek; miként lehet a csomagolás segítségével a glutén és laktózmentességet hatékonyan kommunikálni; és hogyan kell újratervezni egy kozmetikumot úgy, hogy környezetbarátabbnak tűnjön.
A könyv egyszerre aktuális és hiánypótló. Aktuális, mert a csomagolás környezetre gyakorolt káros hatása már nem csak a szakemberek, de a törvényhozás és fogyasztók ingerküszöbét is elérte, aminek következtében a csomagolási szakma nagy változások, átalakulás és termékfejlesztések előtt áll. Hiánypótló, mert még mindig keveset tudunk arról, hogy milyen szerepet tölt be valójában a csomagolás a fogyasztók életében, vagy miként használható fel hatékonyan a vállalati gyakorlatban. A könyv, nem csak a hazai, de a nemzetközi szakirodalomban is elsőként gyűjti egybe mindazon tudást, mely a csomagolt termékek gyártásában résztvevő szakembereket (dizájnereket, menedzsereket, KKV vezetőket) és az érdeklődő fogyasztókat egyaránt ellátja a csomagolásokkal, a csomagolásmenedzsmenttel kapcsolatos tudással.
A szerző, Dörnyei Krisztina Rita, főiskolai tanár, közgazdász, marketinges kutatóként és tanácsadóként a csomagolások fogyasztói és vállalati döntéshozatalban betöltött szerepét vizsgálja évek óta. A könyv motivációja részben saját reklámkerülősége volt, részben az a felismerés, hogy a csomagolás a marketingen belül aránytalanul elhanyagolt eszköz a mai napig, részben a közel tíz éve írt szakmai blogjára kapott pozitív visszajelzések (csomagolas.blog.hu).

Kossuth Kiadó | 6990 Ft
csomagolamenedzsment.info