Jóformán egyeduralkodónak számít a hazai piacon, mégis a szűk szakmát leszámítva, kevesen ismerik a Wet Wipe Kft. szerteágazó tevékenységét. A közgazdász végzettségű cégalapító – Kohányi Ferenc – huszonkét évvel ezelőtt vágott bele a nedves törlőkendők gyártásába, és az azóta eltelt évtizedek alatt folyamatosan növelte a cég portfólióját. A számos díjjal elismert miskolci cég termékei ma már olyan magas minőséget képviselnek, hogy nemcsak Nyugat-Európába, de a Közel-Keletre és Észak-Afrikába is exportálnak. A sikeres vállalkozás legújabb innovációiról, és a múltbéli tanulságokról is kérdeztük a Wet Wipe Kft. ügyvezetőjét, Kohányi Ferencet.

» Hogy indult el ez a vállalkozás több mint 20 évvel ezelőtt, és mi volt akkor a cégfilozófia?
Egészen pontosan 1998 végén alapítottam a céget, amikor is a kollégáimmal rátaláltunk egy növekvő piaci szegmensre. Akkoriban az eldobható pelenkák szinte villanásszerű térnyerésével egyidejűleg, a nedves törlőkendőkre is nagy igény mutatkozott. S miután azt tapasztaltuk, hogy Magyarországon nincs ilyen termékek előállítására berendezkedett üzem, elkezdtük vizsgálni, hogy tudnánk ilyen árucikkeket gyártani. A hagyományos magyar Gabi termékcsalád újraformálása kapcsán találtunk egymásra a márka akkori amerikai tulajdonosával. A Sara Lee cég minket bízott meg azzal, hogy állítsunk elő nedves babatörlő-kendőket, amelyeket a Gabi termékek kiegészítőjeként jelenítettek meg. Tehát így indultunk, és elsődlegesen azóta is nedves törlőkendő-gyártással foglalkozunk.

» Mennyi fordulópont volt a két évtized során, vagy különösebb bonyodalmaktól mentesen, egyenletes növekedést mutatott a vállalkozás már a kezdetektől?
Forgalom és siker tekintetében nagyjából lineáris emelkedésről lehet beszélni. Míg kezdetben a vállalkozásunk gerincét a babatermékek képezték, ma már elsősorban orvostechnikai és egészségügyi cikkeket gyártunk. A nedves törlőkendők mellett a kórházakban használatos felületeszköz- és kéz­fertőtlenítő szerek teljes spektrumát állítjuk elő.
Ugyanakkor ez a huszonkét év egy folyamatos sikernek tekinthető, hiszen volumenében is ugrásszerűen megnövekedett a cég. Induláskor egy volt gyógyszerüzemet vásároltunk meg, és abban kezdtük el a gyártást, de az a telephely nem számunkra épült. 2011-ben jutottunk el odáig, hogy egy zöldmezős beruházás keretében létesítettünk egy speciálisan erre a tevékenységre kialakított vadonatúj gyárat, amit a tavalyi év során a duplájára bővítettünk.
Egy újabb jelentős lépés volt a cég életében, amikor megszereztük az egészségügyi eszközök gyártására szakosodott minőségirányítási ISO 13485-ös tanúsítványt, ami teret nyitott afelé, hogy egészségügyi intézményekbe szállíthassunk termékeket az egész világon. Az ISO 13485 szabvány az orvostechnikai eszközök gyártásának folyamatait – a tervezéstől a felhasználásig – szabályozza, alkalmazásával biztosítható, hogy az orvoslásban használt termék megfeleljen a hazai és az uniós jogszabályi követelményeknek. Ezen kívül CE (Conformité Européenne = európai megfelelőség) minősítésű egészségügyi termékeket tudunk gyártani, amiről szintén van tanúsítványunk. Továbbá eleget teszünk a kozmetikai GMP-ISO 22716 követelményeinek, ami azt jelenti, hogy megfelelő termékgyártási gyakorlattal működünk ezen a területen is.
Tehát ezek mind-mind olyan jellegű mérföldkövek, amelyek tanúsítják, hogy ott van a helyünk a termékeinkkel a ­világ bármely egészségügyi intézményében. Ez pedig egy olyan stabilitást ad a cégünknek az egészségügyi piacon, ami hatalmas előnyt jelenthet.

» Mekkora mennyiségben gyártanak éves szinten, és milyen mértékű növekedést értek el az utóbbi pár évben?
Kezdetben jóval könnyebb volt a piacon boldogulni, de mi annyira szegmentálódtunk, és olyannyira speciális termékeket állítunk elő, hogy Magyarországon, egyetlen gyártóként
– ilyen szempontból – előnyös helyzetben vagyunk. Azóta azért jelentősen kinyíltak a piacok, ennélfogva az import termékek nagyobb számban megjelentek, de ezt magasan kompenzálja az, hogy mi Nyugat-Európába is szállítunk, sőt vannak olyan országok, ahol piacvezető helyet foglalnak el a termékeink. Ez elsődlegesen a skandináv piacot jelenti, tehát Norvégiában, Svédországban, Dániában nincs olyan patika vagy kórház, ahol ne lennénk jelen. Éppúgy meg­találhatók a termékeink a Közel-Keleten, Franciaországban, Németországban, Észak-Afrikában. Itthon pedig helyi vállal­kozóként, a naprakész tudásunkkal, a megszerzett versenyelőnyünkkel, és a költséghatékonyságunkkal tudunk előnyt nyújtani azoknak a magyar cégeknek, amelyeknek bérbe gyártunk termékeket. Összegzésképpen elmondható, hogy a kezdeti néhány százezer darabos mennyiségek előállításához képest, a mostani időszakban már 600 millió darab terméket gyártunk éves szinten.

» Mennyi pénzt és energiát kell arra fordítani, hogy ne csak itthon, de külföldön is piacvezető maradjon a cég?
Mi pontosan ebben vagyunk jók, hogy folyamatosan magas színvonalú termékeket gyártunk. Rengeteg energiát fordítunk kutatás-fejlesztésre, amire külön teamünk van, anyagmérnök, biológus, vegyészmérnök kollégákkal. Csak az elmúlt évben megközelítően másfél milliárd forintot fordítottunk eszközfejlesztésre, ami egy új logisztikai központ és gyártóüzem létrehozását jelenti, valamint automata termelő- és robotizált intralogisztikai berendezések felállítását. Mindezek mellett, az IPAR 4.0-nak megfelelően, készülünk a jövőre, amit elősegít a modern informatikai ERP (vállalatirányítási), CRM (ügyfélkapcsolat-menedzsment) valamint BI (üzleti intelligencia) számítógépes rendszerünk is.

» A külföldi igény vagy a belföldi szükség eredményeként bővült-e a termékskála?
Azt lehet mondani, hogy is-is, merthogy az évek során számos speciális megkeresésnek tettünk eleget. Amikor még jelen volt Magyarországon a Nokia gyár, számukra a por jelentette az egyik legnagyobb gondot a mobiltelefonok össze­szerelésénél, így nekik antisztatizáló felülettörlő kendőket gyártottunk. De ugyanígy szállítunk a Bosch-nak, és autógyáraknak is fejlesztettünk termékeket. Az elmúlt két, három évünk az orvostechnikáról szólt, ami egy teljesen más felkészültséget, eszközparkot igényel. Hazánkban és a régiónkban egyetlen gyártóként állítunk elő CE orvostechnikai minősítéssel fertőtlenítőszereket és fertőtlenítő törlőkendőket.

» A saját márkás termékek gyártásában egy újabb lehetőséget láttak, vagy egy szükségszerű lépés volt? Ahogy az sem mellékes kérdés, hogy a saját fejlesztésű termékek mekkora hányadát teszik ki az FMCG szektor részére gyártott árucikkek, illetve kik a megrendelőik?
Kezdetben a saját márkás termékek remek lehetőséget biztosítottak számunkra a termelési kapacitásaink jobb kihasználására. Jelenleg pedig főként orvostechnikai területen gyártunk saját fejlesztésű termékcsaládokat – fertőtlenítő­szereket és törlőkendőket – nagy volumenben. S miután több száz céggel állunk kapcsolatban, ezért nagyon széles a ­paletta, ­mivel az egyesével csomagolt promóciós termékektől a nagy szériában előállított cikkekig mindenre van kapacitásunk. Hozzáteszem, az orvostechnikai termékek ­kifejlesztése tudatos választás volt. Láttuk a nyugat-európai piacokon, hogy az egy olyan terület, ami nekünk egy nagyon jó irány lehet portfólióbővítés szempontjából.
Mostanra eljutottunk oda, hogy lényegében nincs olyan szegmens, ahova ne tudnánk gyártani, ugyanis megvannak az eszközeink, szakembereink és tudásunk is mindehhez. Ezáltal globális márkáknak is éppúgy szállítunk, ahogy a kereskedelmi láncok saját márkás termékeit is gyártjuk. A konkrét számokat tekintve a saját fejlesztésű termékek gyártása körül­belül 60 százalékát teszi ki a termelésünknek, és ennek körülbelül fele az FMCG szektor részére előállított árucikkek.
Megrendelőink között számos nemzetközi és hazai áruházlánc (Auchan, Lidl, CBA, Ultra Gros, Mercator stb.) is megtalálható. Mindezt az teszi lehetővé, hogy jelen pillanatban csaknem ötven főt foglalkoztatunk a cégnél. Az innovációs projektekben csapatok dolgoznak, és ezekben részt vesznek nemcsak a kifejezetten fejlesztéssel foglalkozó szakemberek, de a termelésben dolgozó, régi, nagy tudással rendelkező kollégák is.

» Van arra kapacitásuk, hogy a fenntarthatóság ügyére fokozottan figyeljenek?
A cégünk maximálisan elkötelezett a környezetvédelem iránt. Egy évvel ezelőtt már létrehoztunk egy környezetbarát – Be Natural – termékcsaládot, amely a 100 százalékban lebomló kendő alapanyagának köszönhetően, vízben feloldódó, így a WC-be dobható. Azóta is folyamatosan próbáljuk minél jobban felhasználni azokat az alap-és csomagolóanyagokat, amelyek ebbe az irányba mutatnak. Mindez jellemző egyébként az egész gyártási folyamatunkra.
Két évvel ezelőtt teljesen megújuló energiára álltunk rá, vagyis többszörösét tudjuk most pillanatnyilag termelni, mint amennyit felhasználunk, ezáltal próbáljuk a környezeti lábnyomunkat minél jobban csökkenteni. Társaságunk korábban célul tűzte ki, hogy 2020-ra „széndioxid-pozitív” legyen. Ennek elérése érdekében a Wet Wipe Kft. megvalósította, hogy ma már megújuló energiaforrásokból biztosítja a teljes energiaszükségletét a működése során.

» A koronavírus okozta járvány mennyire változtatta meg a vásárlói szokásokat, illetve a szemléletet?
A járványnak tulajdoníthatóan nagyon sok embernél előtérbe került az egészségtudatos környezet megteremtése, ami antibakteriális fertőtlenítő törlőkendővel érhető el a legegyszerűbben, mivelhogy a mikrobák, baktériumok, vírusok – és azok ezer meg egy fajtája – velünk és közöttünk élnek. Az antibakteriális szerek, amelyek lassítják vagy megállítják a kórokozók terjedését, egyre fontosabb szerephez jutnak az otthoni környezetben és a munkahelyen egyaránt.
A fogyasztók mindezt felismerték, így ezeknek a termékeknek jelentősen megnövekedett a felhasználása. Remélhetően hamar megoldódik ez a járványhelyzet, de egész biztos, hogy nyomtalanul nem tűnik el az emberek gondolkodásából a magasabb fokú odafigyelés a higiéniára. Egyébként mi már megéltünk jó néhány járványhelyzetet, így a szivacsos agyhártyagyulladás vagy a kergemarhakór idején megtapasztaltuk, hogy milyen többletigények léphetnek fel.

» Milyen mértékben növekedett meg a termékeik iránti kereslet a tavaszi hónapokban, és mennyire tudtak felkészülni az ősszel várható második hullámra?
A tavaszi hullám sem ért minket váratlanul, mert a határon túli piacaink okán, nekünk már január elején olyannyira megnövekedett a fertőtlenítő termékekre az igény, hogy volt időszak, amikor a külföldi megrendelőinket egyáltalán nem tudtuk kiszolgálni. Azokban a hónapokban a hazai egészségügyi intézményekre, idősotthonokra és a szociális szférában dolgozók ellátására fókuszáltunk. A koronavírus-járvány idején volt egy több mint 12 millió forint értékű adományunk a helyi önkormányzatnak, mert hosszú hetekig nem lehetett hozzájutni ezekhez a termékekhez. Ezt a 160 ezer darab fertőtlenítőkendőt természetesen tudtuk volna értékesíteni, de felelősen gondolkozó cégként, a miskolciakon szerettünk volna segíteni. Úgy gondoljuk, hogy felkészültünk egy újabb hullámra, mert időközben bővítettük a kapacitásainkat, bőségesen vannak raktárkészleteink mind alapanyagból, mind késztermékekből, úgyhogy remélhetően ki tudjuk elégíteni a meg­növekedett hazai igényeket.

» Hogyan látja az online értékesítésben rejlő lehetőségeket, illetve mióta működik a saját webshopjuk, és milyen arányt képvisel az áruforgalmukban?
A kereskedelemben az online értékesítésünk el van maradva ahhoz képest, ahol lennünk kellene, és amit egy ilyen mostani pandémiás helyzet egyértelműen igényelt volna. Ebből tanultunk, és vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogyan tudnánk sokkal intenzívebben jelen lenni az e-commerce-ben is. Ugyanakkor továbbra is a hagyományos kereskedelmi értékesítésünk a legfontosabb számunkra. A higicentrum.hu webshop két éve működik, de a forgalmának igazi lendületet a mostani járványhelyzet adott.

» Igazi hazai sikertörténet az Önöké, amit számos szakmai elismerés is jelez. Van még olyan díj, amit még nem kaptak meg?
Csakugyan kaptunk jó néhány elismerést, Magyar Termék Nagydíjat többször is, ahogy Magyar Minőség Háza Nagydíjat is, illetve első helyezést értünk el 2006-ban a Hungaropack Csomagolástechnikai versenyen. Mindemellett azt vallom, hogy akkor vagyunk sikeresek, ha a termékeink bizonyítanak. Nekünk elsősorban a vevőink és a fogyasztóink visszajelzése és elégedettségi szintje a legfontosabb. Talán a legnagyobb díjunk az lesz, ha Magyarországon is olyan elismertek leszünk, mint a skandináv piacokon.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)